RAZVIJANJE KREATIVNOSTI

Svako dijete rađa se s kreativnim potencijalom, no on se može potisnuti ukoliko se ne njeguje i stimulira. Kreativnost zrcali nečiju jedinstvenost, odnosno sposobnost svake osobe da živi po pravilima: “Ja mogu biti sve što poželim, ja mogu napraviti sve što želim!”. Kreativnost je sposobnost gledanja na stvari u novom i neobičnom svijetlu, sposobnost viđenja i rješavanja problema na poseban i neobičan način.

Kako ojačati kreativnost u djetetu?

Popustite kontrolu. Roditelji koji vječito imaju potrebu nadgledati i kontrolirati, zapravo poništavaju spontanost i samopouzdanje koji su u osnovi kreativnog duha djeteta. Inspirirajte upornost. Sva kreativna energija u svijetu je neupotrebljiva ukoliko krajnji proizvod nije dovršen. Pokažite poštovanje i pohvalite djetetov trud prilikom svakog njegovog pothvata. Potisnite potrebu da dovršavate kreacije umjesto djeteta. Tolerirajte “neobičnosti”. Dajte djetetu do znanja da nije najvažnije pronaći “točan” odgovor ili rješenje, već da se podjednako cijene i ona rješenja koja su unikatna, inovativna i maštovita.

Stvorite kreativno okruženje. Materijali za kreativno izražavanje trebali bi biti uvijek dostupni mališanima za igru. Neka imaju, primjerice, na raspolaganju: knjige i slikovnice, pribor za crtanje, stvari uz pomoć kojih se mogu proizvoditi novi zvukovi (npr. limene kutijice), glinu i drvene kockice. Od igračaka se koncentrirajte na one od kojih se mogu stvarati razni novi oblici. Ohrabrite dijete da sanjari. Ponekad će mališan sjesti i procesuirati stvari koje se događaju oko njega ili koje se tek trebaju dogoditi. Sanjarenje je zapravo metoda pomoću koje djeca “u sebi” rješavaju zagonetke ili probleme. Ponudite, ali ne radite pritisak. Kreativnost se ponekad ne može forsirati. Ponekad nije potrebno planirati kreativne aktivnosti, već samo pustiti dijete da se samo dosjeti što će sljedeće poduzeti.

Kreativne igre

Gradimo i konstruiramo

Od kartonskih kutija, špage, papira i tkanine neka djeca naprave stroj, robota, svemirski brod, kućicu ili nešto što im treba za igranje. Možete im zadati i neku širu temu, poput očuvanja okoliša, pa neka sami osmisle mašinu koja bi mogla primjerice zbrinjavati otpad, saditi cvijeće ili čistiti ulice.

Pričamo priče

Ovu igru može igrati više djece ili ukućana. Započnite priču s nekoliko rečenica, a svaki sudionik neka je dalje nastavi s po nekoliko rečenica prema svojoj želji i mašti.

Dramske igre

Kroz glumu i igre pretvaranja djeca mogu izraziti svoja razmišljanja i osjećaje. Potaknite dijete na uživljavanje u uloge drugih i na taj način mu pomognite da shvati svijet oko sebe iz najrazličitijih perspektiva. Dijete će kroz uloge drugih ispitivati vlastite preokupacije, naučiti se nositi s nekim osjećajima i razviti empatiju.

Kreativni pokret

Pretvarajte se u igri da ste razne životinje i imitirajte njihove pokrete. Neka dijete pokuša na tri minute biti zmija, tigar, žirafa i slično. Na taj način će vježbati razne grupe mišića, ali i izražavati svoju osobnost kroz specifičnu gestikulaciju i kretnje.

Slijedi vođu

Dijete koje je vođa kreće se i gestikulira po želji. Ostali moraju slijediti vođu i ponavljati sve njegove pokrete.

Pogodi tko sam? (Pantomima)

Bez da kaže jednu riječ, dijete pokušava imitirati neki objekt. To može biti avion u letu, kokot koji skakuće po dvorištu, kamion koji iskrcava teret ili sat koji pokazuje vrijeme. Ostali moraju pogoditi što dijete nastoji prikazati.

Igre u pijesku ili igre glinom

Pokušajte motivirati dijete da modelira neobične i maštovite oblike koji nisu dvorac ili kula. Koristite razne rekvizite i modlice.

Pitanja

Postavljajte djetetu pitanja na koja nema točnih ili krivih odgovora. Pronađite staru obiteljsku fotografiju na kojoj je više ljudi i pitajte dijete: Što rade ljudi na fotografiji? Što misliš o čemu razgovaraju? Što bi se dogodilo da među njih došeta malo lane?

Vježba osjeta

Potaknite dijete da koristi osjetila na neobične načine. Neka zatvori oči i pogodi što ste mu stavili u šaku. Potom neka zatvorenih očiju pogodi o kakvom zvuku se radi, a vi promiješajte karte, pokidajte papir, vucite noge po parketu, tresite sitne kovnice u rukama i slično.

Pitajte ih o promjenama

Jedan od načina da pomognemo djeci razmišljati kreativno je da ih potaknemo da izmjene stvari s ciljem da im više odgovaraju. Za primjer:

  • Što bi za tebe imalo bolji okus da je slađe?
  • Što bi bilo još ljepše da je malo manje?
  • Što bi bilo još zabavnije da je još brže?
  • Što bi trebalo biti malo tiše?
  • Tko bi bio sretniji da je malo viši?
  • Što bi bilo uzbudljivije da može ići natraške?

Pitajte pitanja koja imaju niz odgovora

Svaki put kada dijete pitamo nešto na što postoji više odgovora, zapravo ga potičemo na kreativno razmišljanje. Za primjer:

  • Za što sve koristimo vodu?
  • Što pluta na vodi?
  • Kako nam voda pomaže?
  • Zašto je hladna voda hladna?
  • Što uvijek ostaje pod vodom?
  • Koje boje može biti voda?

Pitanja koja započinju sa “Što bi se dogodilo da…?”

Ova pitanja zabavna su i djeci i odraslima, jer potiču maštu i humor.

Na primjer:

  • Što bi se dogodilo da drveće na zemlji postane plavo?
  • Što bi se dogodilo da sutra nestanu svi automobili sa zemlje?…….
Logo 2

Dječji vrtić "Čarobna šuma"

Vinogradska 6

33404 Špišić Bukovica

Telefon:

033 / 898 - 7465

095 / 334 - 0402

E-mail:

dvcarobnasumaspb@gmail.com